Saturday, December 31, 2016

Meriahnya Peresmian Karnaval Citra Rasa Homestay Malaysia 2016

Karnaval Citrarasa Homestay 2016 telah diselenggarakan oleh Kementrian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia (MOTAC) pada November lalu. Acara ini padat oleh berbagai kegiatan dan program menarik khusus buat para pengunjung.

Karnaval ini juga telah diresmikan dengan sukses oleh Deputi Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia, Yang Berbahagia (YB) Datuk Mas Ermieyati Samsudin di Jalan Kota, Bandar Hilir, Melaka.

Karnaval Citrarasa Homestay Malaysia 2016 menampilkan berbagai jenis makanan dan minuman di Malaysia selain persembahan kesenian dan kebudayaan unik dari departemen atau lembaga dan pihak homestay sendiri.

Bertempat di Jalan Kota, Bandar Hilir, Melaka, Karnaval Citrarasa Homestay 2016 ini bertujuan mempromosikan paket, produk, dan aktivitas-aktivitas menarik yang ditawarkan oleh pengusaha-pengusaha Program Homestay Malaysia kepada para pelancong dan pengunjung ke Negeri Melaka.


"Selaras dengan hasrat Kementrian ini untuk terus memantapkan program Homestay Malaysia sebagai salah satu pemacu ekonomi negara melalui pelancongan dan kebudayaan yang berbasis komunitas dan menggalakkan penyertaan masyarakat luar bandar dalam sektor pelancongan, pelaksanaan Karnaval Cirtarasa Homestay Malaysia 2016 ini bertemakan "For Our Culture, Nature, and Future". Ucap YB Datuk Mas Ermieyati.

Karnaval Citrarasa Homestay Malaysia 2016 ini mengumpulkan lebih 180 pengusaha homestay dari 14 negara bagian di seluruh Malaysia. Sampai Oktober 2016, Kementrian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia telah mendaftarkan sebanyak 193 buah homestay di seluruh Malaysia yang terdiri dari 341 buah kampung. Pendapatan negara dari sektor homestay juga meningkat dari Januari hingga Agustus 2016 yaitu sebesar 17.05 juta ringgit dibandingkan tahun lalu yaitu 15.57 juta ringgit. Naik 9.5 persen.

"Dalam program homestay ini, para pelancong berpeluang untuk merasai pengalaman untuk tinggal bersama keluarga tuan rumah pengusaha homestay yang telah berdaftar dengan Kementrian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia serta berinteraksi dan mengalami gaya hidup seharian masyarakat kampung dan kebudayaan mereka."

"Dari semasa ke semasa pihak kementrian akan berusaha untuk mempromosikan industri homestay Malaysia kerana program ini mempunyai potensi yang begitu baik untuk diperluaskan lagi bagi penjanaan pendapatan masyarakat luar bandar khususnya." Tambah YB Datuk Mas Ermieyati lagi.

Gerai dari Pahang.

Gerai dari negara bagian Perak.

Gerai dari Kelantan.

Gerai dari negara bagian Serawak.

Gerai dari negara bagian Kedah. 

Acara yang dimulai pada jam 10 pagi ini telah menarik kedatangan ramai wisatawan serta penduduk setempat agar dapat menikmati sendiri keunikan makanan dan minuman yang disediakan serta merasakan sendiri pengalaman bermain permainan-permainan tradisional.

Acara peresmian yang dimulai pada jam 5 sore ini turut dihadiri oleh Perwakilan Dewan Eksekutif Dinas Pariwisata Negeri Melaka, YB Datuk Wira Hj. Ghazale bin Muhamad yang bersama-sama dengan Datuk Ermieyati berkunjung ke gerai-gerai Citrarasa dan produk homestay.

Peresmian Karnaval Homestay Malaysia. 





8 comments:

  1. Produk malaysia juga pasarin ke konsumen batam ya mbak. Udah pernah staycation di homestaynya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pasarnya semua turis asing maupun lokal. Staycation di sana belum sih, tapi hanya numpang makan doang :D

      Delete
  2. Wah, bagus ya kak acaranya. Benar-benar berpotensi memacu ekonomi negara. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iya di sana tertata rapi sehingga masyarakat lokal dan tempatan pun bisa mendapatkan penghasilan tambahan dari hingar bingarnya dunia pariwisata.

      Delete
  3. Pernah ikut program homestay di salah satu kampung di Malaysia. Menyenangkan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waah Bang Ahmadi pernah ikutan ya. Ih seru ih.

      Delete
  4. yang keren itu pas ada penarinya teh.. cantik2 euy :D

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...